Saturday 29 July 2017

Tenang.



Another hot noon, at the bawah kolong of makcik sebelah rumah. A conversation was created between a married young lady and an unemployed plus single lady.

"Kak Yun, kalau kakak mau tau suamiku tu overthinkingnya. Allahu rabbi."

"Haha. Kenapa lagi?"

"Bukan dibagi tu aku jalan. Bilangnya aku jalan sama lelaki. Alahai. Difikirnya aku curang sama dia tu. Sedangkan manada kak yun. Kalau bukan sebab sayang, ndak lah aku sabar kak yun."

"Biasa lah bah tu. Ndak jugak kau rasa mau berpisah sebab itu?"

"Ish. Kakak bah! Ada pulak begitu. Kalau sudah sayang kak yun, biar begitu perangainya aku fikir 'Kalau bukan aku siapa lagi mau tahan sama dia? Kalau bukan aku siapa yang mau sayang dia? Mau kah aku tengok orang lain yang sayang dia, tahan dengan kelemahannya yang itu'. Ndak lah aku mau kak yun. Kadang aku rasa macam dikongkong jugak, tapi bila difikir mesti dia ndak terfikir pun mau buat begitu. Kadang kita ni buat apa jak yang kita fikir untuk protect orang yang kita sayang. Suami ku kan, dia kenal aku punya baik buruk sebab tu lah kalik. Lucu jugak kalau difikir."

And I am just there, keep listening to her stories about her marriage. The way her eyes sparkled when she talk about her husband is so adorable. I can see love. 

I smiled.

"Lagi pun kak yun, ada sudah anak kami. Zaman bercinta dulu ya lah aku buat perangai. Berapa kali aku kantoi curang kak. Bodonya kalau ingat balik. Biar begitu pun dia masih lagi mau stay kak yun, sayangnya dia dengan aku."

"Bodo kau memang. Tapi dulu lah. Hahaha."

"Iya bah kak. Sebab tu lah, aku ndak marah dia kalau overthinking. Hahaha. Kadang aku cakap tu, 'Yang, kahwin sudah kita. Ada sudah anak kita, masak aku mau buat perangai lagi. Aku fikir anak kita jak ni. Jangan kau fikir macam-macam, sayang aku sama kau sama macam aku sayang anak kita ni.' nanti dia okay lah tu kak yun."

"Mungkin sebab sekarang ni, macam-macam benda jadi kan lagi-lagi keliling kita ni Ana. Yang sudah kahwin bercerai sebab benda kecik jak. Mana yang tiba-tiba kahwin lain sudah, dikasi madu sama suaminya."

"Simpang malaikat 44 lah kak. Siapa lah mau hubungannya putus tengah jalan. Ndak lah aku mau jadi janda muda-muda."

This young mother is so damn matang than me. I am proud to see her growing up like this. Marriage looks scary, but this girl lemme see another different things.

"Lepastu kan kak, suamiku tu cemburu betul. Aku pigi pekan jak difikir aku pigi mana-mana, dating mana-mana. Ya Allah, nasib aku ingat itu suamiku aku sayang dia gila kak. Macam aku mau kasi keluar otaknya tu aku cuci lepastu penuhkan fikirannya tu 'AKU SAYANG KAU JAK YANG NDAK PAYAH CEMBURU SANA'."

"Macam mana kau boleh sabar Ana dengan perangai suami mu?"

"Kak, sebab sayang kak. Sebab dia syurga ku sekarang. Sebab dia bapa untuk anakku. Sebab dia yang aku mau bawa sama-sama masuk syurga. Klise kan? Tapi begitu lah. Dari zaman bercinta lagi. Apalah sangat overthinking tu, macam terbalik biasa perempuan begitu tapi ni lelaki. Lagipun kak, dia jak aku nampak sekarang. Bukan ada orang lain. Perempuan ni kak, sekali dia sudah sayang lagi-lagi bila sudah lahirkan zuriat dari lelaki yang dia sayang sampai mati lah sayangnya tu kak. Nanti kakak bercinta, kakak kahwin kakak tahu lah."

A familiar face suddenly came up in my mind. I smiled. How I wish someone can stand with me, just like her stand with her husband's perangai. May heaven for you both girl.

"Ana, berapa lama sudah kau kahwin?"

"Mau dua tahun sudah kak yun. Dulu bercinta lama jugak. Ndakda orang yang boleh appreciate aku macam suamiku appreciate aku. Dulu kan kak yun, pernah aku minta break tu nangisnya dia kak. Sayang betul dia dengan aku."

"Baguslah. Bertuah suami mu dapat kau Ana. Mungkin salah satu sebab, kau tau kau dia jak boleh terima kau biar kau buat perangai curang bagai dan kau tau kau jak boleh tahan perangai overthinkingnya, cemburunya even kadang kau sebenarnya give up? Kan?"

"Betul kak yun. Macam mana kakak tau ni?"

"Pengalaman. Member banyak bercinta, tau lah."

Actually the eyes already wanna pour out yet I have to be strong. I smiled, I dunno for how many time already. And she smiled too while ayunkan her son to sleep. The conversation then continued with another stories rather than about marriage.

True. Marriage is not scary, when we found the right one. Marriage is not scary when two people still want to work things out even both of them know the should just give up after knowing another side of their partners that they can't stand with but because of the courages of love they still keep going to work it out no matter what kind of obstacles that they may face, they face or faced.

But when it just only one person who think of that, it'll never going to work like that. That is why we can see, either husband or wife curang. Husband or wife ada kekasih gelap, husband and wife bercerai-berai. Dengan kisah hangat baru-baru ni seorang suami tergamak berlaku kasar dekat isterinya yang berada dalam pantang, malahan didapati berlaku demikian dalam keaadan dia bersama perempuan lain.

Manusia.

Benda paling ditakuti, bila pasangan berubah hati dan tawar hati.

Scary, tapi itu realiti.

Dan bila jadi, the other one tend to avoid him/her sebab even tengok nama pun rasa sayang dia boleh jadi makin deeper. Is there anyone out there like this?

Ada. Yes.

Aku dah tak tahu nak cakap apa, aku kongsi cerita ni sebab aku rasa ada ibrah yang korang boleh fikir dan ambil iktibar darinya. Cinta, benda tu tak cukup dalam satu perhubungan.

Cakaplah kau sayang dia, kau sanggup redah lautan api, nak naik gunung yang tinggi bagai tapi kalau pihak satunya tak rasa sampai macam tu pun tak jadi.

Setiap perhubungan yang success, perhubungan yang gagal masing-masing ada benda yang buat kita belajar. Walau dalam perkahwinan sekali pun.

Mana yang gagal like not really gagal, you still find there is hope yeah well some people they really prepared well they already talked about the person they love to Him even asked Him to make them the best for them as they believe in Him, istikarah yadaa yadaa ah and everything lead your paths goes to them have faith. Okay? 

What is meant to be, it will be. Believe. —Wan, 2017

Sebagaimana 'magic' Dia menghadirkan rasa cinta dan sayang pada seseorang itu, macam tu jugak lah 'magic' Dia bagi hilang. Have faith dekat Dia, bukan dia. Sebab yang bolak balikkan hati ni Yang Maha Kuasa dan Maha Mengetahui segala. Kita hamba, kita tidak tahu apa. Semuanya, ada dalam ilmunya.

Tapi macam aku cakap, tiap benda yang jadi ada Allah nak bagi ibrah. Mungkin both of you tak lagi yang terbaik untuk both of you? Mungkin masa korang bercinta, masa dah kahwin tu ada benda yang korang buat dan made you guys far from Him? Dan mungkin ada sebab lain? Allah nak kita lagi kuat? Kita tak tahu, Allah je tahu.

Moga, tiap hati yang terluka akan sembuh semula.

Moga, tiap apa yang tidak work out akan work out semula.

Moga, yang bersedih akan tersenyum semula.

Moga, yang hendak berubah jadi terbaik untuk si dia dimudahkan hendaknya.

Moga, yang rasa tak deserve pasangan anda ketahuilah 'The one that you think you don't deserve is the one that you DESERVE.'

Moga, semua yang baca ni Allah izinkan mendapat ibrah yang aku harap korang dapat hendaknya.

Jangan putus asa. Dekatkan diri pada-Nya. Ye klise lagi, tapi itulah tujuan terciptanya kita.

Dari Dia kita datang, pada Dia juga kita kembali.

Tenang, dan teruskan dekat pada Tuhan.

So guys, Al-Baqarah 2: 286.

Okay?

Okay.

Adios.





p/s: Little did you know, you're the best gift that Allah ever sent to me. Little dia you know, how I am so blessed to have you. Little did you know, I never meant to made you fell that way. Little did you know, I miss you so much. Little did you know, I hope you read this small lines that I wrote for you. You, you know who you are. Fi hifzillah. 

No comments:

Post a Comment