Monday 24 February 2014

Buddies

le mau

" Lisa . Kau dimana ni ?" soal Meimei tiba tiba melalui text . Geleng kepala sambil tersenyum . Budak ni memang kerja main langgar jak . Ketawa .

" Oi Meimei . Aku di pasar ni . Kenapa ? Kau di LD kah ni ?"

" Eya , di LD sudah aku . Rabu kemarin aku sampai ."

" Ouhhh . Kenapa ? Apa kau mau ni haaaa ?."

****

Tunggu .

Menunggu .

Tunggu .

Tunggu .

Si Meimei ni . Janji jam 3 . Janji Melayu betullah . Aku cancel jugak teman dia jalan ni .

Dari kejauhan terlihat seorang dengan senyuman paling manis menuju ke arah gerai jualan makanan milik ibu . Amboi . Tu senyum sebab nak minta simpati sebab datang lambat lah tu . Ecehh .

" Lisa . Sorry lambat . Bas ndakda bah yang mau berhenti . 4 kali aku tahan empat empat jugak ndakda mau berhenti . Sedih kan ?"

" Ehh . Pandai jugak kau masih cara mau ambil bas di LD ni ? Hahaha ."

" Ngeng . Aku pun budak LD bah , pikir cincaikah . Mentang mentang sudah stay Johor teruslah lupa pasal LD. "

" Amboi ayat . Kemain . Hahaha ."

***

" Lisa . Kau mau kah ni tudung ustazah jual ? Tinggal ini jak ." *high pitching*

" Mei . Kenapa jugak kuat betul . Malu aku bhaii ." 

Diam .

Ketawa .

***

" Maigad . Buuku Fatimah Syarha . Lamanya aku cari then finally jumpa jugak . Kfine . AKu ndakda bawak duit . Ndakpa . Harap next week masih ada."

" Kenapa jugak ndak cari 'Aku ada Wali' ?"

" Ada mehh bukunya ?"

" Ada ."

Duduk . Berdiri balik .

" Serious bah . Ada bukunya 'Aku ada Wali'?"

" Eya . Nipis jak bukunya . Ada sudah aku ."

" Kau beli mana ?"

" Johor lah ."

" Aku benci kau !"

***

Ketawa . Sambil berjalan bercerita then ketawa lagi . Amboi . Orang keliling dah pandang pelik . Sorang berjubah sorang lagi pakai baju kasual habis .

Cliche huh ?

Ehem . Betulkan bunyi tekak .

Doesn't matter what type your friend is that's not the reason for you to break up the tie of ukhwah between you guys . Paham ? Asif . Inggeris aku terabur sikit . Ehh .

Perbezaan minat dan sikap kekadang bukan sebab utana yang mana kau perlu untuk tolak berkawan dengan seseorang . Dia tak bertudung then kau bertudung ? Kau ambil jalan singkat putuskan hubungan sebab kau kata kau dengan dia tak sefahaman ?

Sayangs .

Sebenarnya adalah lagi baik untuk anda meneruskan ukhwah yang ada . Menjadi tanggungjawab anda untuk 'menarik' dia untuk berlaih menjadi yang lebih baik . Macam anda .Perhaps . Senyum .

Nak berubah nak jadi baik biar sama sama . Jangan sorang sorang . Bila sorang fragile sorang lagi tolong bangunkan kawan yang satu tu . Kan indah persahabatan macam tu ?

Macam cantik je , macam comel je ?

Berkawanlah dengan siapa pun . Jangan nak memilih sangat . Tapi ingat juga cari kawan biarlah yang baik .

Imam Syafie' pernah cakap kalau nak lihat sikap sesorang remaja tu tengoklah dengan siapa dia berkawan .

Ehem . Cari buddies yang baik baik . Yang baik akhlaknya . Yang cantik comel pandai . Ehh .

Nak stadi . Esok ada test . Test computer . Amboi .

*Dearly Mimi Syaniz Ain . I glad to hear that you already here in Lahad Datu . Finally im not alone . Cehh ayat cliche .

No comments:

Post a Comment