Monday, 10 February 2014

Pilihan

le mau

" Orang yang dah pernah merasa gelapnya jahiliah akan lebih hargai terangnya tarbiah . " - Anthem

Novel Anthem yang ntah berapa kali diulang baca bila tertekan dengan assumption manusia sekelililng ditutup. Lisa , awat hang lemah sangat ni ?

Tarik nafas .

Pandangan terhala ke arah cermin di hadapannya . Wajah yang kelihatan agak sawo *ciku* matang tu di belek .

Kanan .

Kiri .

Berhenti .

Diam .

Lama .

Tangan kembali meraba pipi kiri . Parut . Bekas yang tak boleh hilang . Sampai bila bila . Mungkin . Tunduk .

Ketawa .

Betullah tiap apa yang berlaku tu ada hikmah .

Tiap pilihan yang kita buat adalah jalan yang sudah ditentukan-Nya .

Senyum



***

" Kakak , masuk sekolah agamalah . SRU kakak okey kan ? Pangkat 1 jugak . Tak perlulah masuk SBP ." Pujuk ibu kepada Lisa .

" Nope . Kakak tetap nak masuk sekolah sains . Kakak tak nak masuk sekolah agama ." 

" Biarlah dia ibu . Orang bagi nasihat tak nak ikut. Biar dia dengan pilihan dia ." Tegur si abang .

Gulp . Nasihat ke ?

" Ibu, lusa kita pergi pekan . Kita beli barang asrama . Yaaa ?"

" Kakak, abang pesan satu je . Nanti kalau dah masuk sana jangan mengada nak pindah keluar masuk sekolah harian . Ibu , jangan bagi muka dekat budak ni . Teringin sangat nak asrama penuh kan ? Tak nak masuk sekolah agama kan ?"

Diam .

***

Lima tahun yang bermakna . Lima tahun penuh dengan kejutan sebenarnya . Dari seorang yang 'kurang' agama menjadi seorang yang 'lebih' beragama .

Tiap pilihan yang kita buat tentu ada hikmah disebaliknya .

Zaman jahiliah kepada keindahan tarbiah di laman yang bukan sekolah agama tapi cukup bagus tarbiah yang diterapkan pada jiwa setiap pelajarnya .

Ehem .

Pandang cermin .

Dah macam ustazah dah kau Lisa . Tudung dan jubah yang dipakai dibetulkan letak duduknya . Stokin pun dah pasang siap dekat kaki .

Who knows , pelajar sains pun boleh jadi macam pelajar agama .

Don't judge a book by its cover .

Orang yang dulu al-Quran tak pernah sentuh pun boleh jadi hafiz hafizah .

Orang yang dulu tak kenal sejadah pun boleh jadi ulama besar .

Orang yang dulu spesies kurang kain pun boleh jadi ala ala gadis Islam arab .

Pilihan dekat tangan memasing . Diri sendiri yang menentukan samada ya atau tidak . Baik buruk semua atas tangan sendiri .

Senyum .

Sok-sek-sok-sek manusia tu adalah law of nature . Terima dan jadikan cabaran .




"Everybody has a past . Everybody lives a present . Everybody deserves a future . Indeed ."- Anthem


No comments:

Post a Comment