Monday 30 December 2013

Tarbiyah

le mau

Maroon 5 terus memekak menyanyikan Daylight . Elsa bungkam . Terdiam . Telefon yang tadinya memekak kini diam . Senyap . Skrin dipandang sekilas . Hm . 37 missed call .

Elsa membetulkan headphone yang tersarung di kepala . Risau tudung rosak . 

" Wehh . Assalamualaikum . Kau pehal Elsa ? Muram je . Monyok je muka kau ."

Lien yang ada di tepinya dijeling .

" Waalaikumussalam . Hm ."

" Kau ada masalah kah wehh ? Cuba cerita sikit . Aku call kenapa tak angkat ? "

Elsa diam . Terus diam . Dia terus berdiri , mengemas segala barang yang ada disisi ke dalam beg miliknya.

"Lien . Aku nak balik . Tak sedap badan . Asif lah . Aku balik dulu tau . Assalamualaikum ."

Elsa pergi meninggalkan Lien yang masih terpinga . Lien mejawab salam di dalam hati sambil mengekori langkah Elsa pergi . Semakin jauh dan kemudian hilang .

***

Tubuh dilempar ke atas tilam . Tudung dibiar terus tersarung di kepala . Mata di pejam . Terasa ringan sedikit kepala . Terasa tenang . Telefon tiba tiba menyanyikan lagu Love Somebody . Ada mesej masuk . Telefon yang ada di saku terus dicapai . Mesej yang di terima di baca .

"Lien ....", sebaris nama itu di sebut .

"Assalamualaikum sayang . Kau ada masalah kan ? Aku tau . Mak kau baru je dijemput Ilahi . Kau kena reda . Bukan terus siksa diri kau . Buat dunia sendiri . Tak hirau orang dekat tepi kau .

Wehh . Kullu nafsi dzaiqatul maut . Setiap yang hidup pasti akan mati sayang . Tu janji mak kau . Janji dia dengan Allah . Kau kena sabar .

Kau pun tau kan . Kematian yang menimpa keluarga terdekat kita tu kan ujian . Ujian tu pulak tarbiyah dari Allah . Pengajaran babe . Untuk kita yang masih hidup ni .

Kita yang masih hidup ni kena teruskan hidup . Bukan meratap sampai semua benda jadi hambur tak tentu hala . Kau tau , tak semua orang Allah uji dengan cara begini . Ada orang tu kena uji dengan istidraj . Kemewahan yang melalaikan kita dengan akhirat .

Sepatutnya kau kena ambil peluang . Masa ni lah masa sesuai kau dekatkan diri dekat Allah . Doa banyak banyak untuk mak kau . Doa anak yang solehah akan berterusan menjadi saham untuk beliau sampai akhirat sana sayang . 

Babe, Allah tunggu kau . Allah tunggu kau mengadu dekat dia . Lepaskan semua beban perasaan kau dekat dia . 

Elsa, ajaibnya urusan orang yang beriman tu apabila diuji mereka bersabar. dan bila diberi nikmat mereka bersyukur . Kau orang tu kan ?

Aku tau kau kuat . Kau hebat . Hebat dari aku . Mana semangat kau ? Panggil balik . Apapun yang jadi kita kena sabar dan senyum . Senyum untuk orang sekeiling . Kalau kita jatuh diorang pun akan jatuh . 

Ni Inche Mato cakap - " i know it's hard to move on but hey people, don't you know that we have to struggle too? semua orang akan mati dan kita juga tak terkecuali."

K sayang .

Pehh . Banyak dah aku cakap dekat kau ni . Sayang, apapun yang jadi aku tetap ada untuk kau . Kita kawan kan ? Kan kita janji nak bersama . Terus sampai syurga .

Kita kena kuat Elsa . Macam arwah . Jom . Jadi qowiy :)

Elsa . Aku sayang kau ketat ketat . Jangan lemah sayang . Ana uhibbuki jiddan .

Muahhh . Jumpa kau esok . 

Assalam :) "

Setitis . Dua titis . Air mata menjadi sangat murah selepas membaca mesej dari Lien . ' Allah , kau kirimkan aku sahabat yang memahami . Betapa aku alpa dengan nikmat tarbiyah yang kau cipta . '

Tudung yang masih tersarung dicabut dari kepala . Lengan baju long sleeve disinsing . Langkah di atur ke bilik air . Air dibiar mengalir pada anggota wudu' yang pasti .

Dia bangkit . Bangkit untuk kembali mencari semangat . Berdoa dan terus menjadi hamba yang diredai .

***

Jodoh dan kematian tu rahsia Tuhan . Bersyukur sebab masih boleh menghirup oksigen dekat dunia Allah Taala . 

INGAT ! Ujian adalah tarbiyah indah dari Allah :)


No comments:

Post a Comment