Thursday 16 January 2014

Tekad

le mau

Ikhlas dalam melakukan apa pun . Sentiasa sedia untuk berkorban segalanya . Allah . Nak jadi macam dia . Tekad dalam hati . Lisa senyum lagi .

***

" Assalamualaikum Lisa . Alhamdulillah , I am officially being a law student in CFS IIUM . Currently in the third semester for session 2013/2014. " 

Kata kata bersulam kegembiraan terbias keluar dari seulas bibir milik senior yang dirindui , Kak Nur . Allah . Rindu .

" Waalaikumussalam . Allahuakbar . Alhamdulillah kak Nur . Allah redai keputusan kakak untuk bertukar course dari AED pergi Law . Subhanallah . Mabrukk kak Nur , Mabrukk ." Lisa senyum .

" Alhamdulillah . Terima kasih . In shaa Allah , kalau ada rezeki kita jumpa di sini nanti." 

Semangat ayat kak Nur . Dengan senyuman tak lekang dari bibir . Dengan harapan yang belum pasti . Kak Nur memang jarang hilang semangatnya . Detik dalam hati .

" Allahumma amin kak Nur . Doakan saya . Kalau jodoh tak kemana . Jumpa juga dengan kakak nanti . Dekat CFS IIUM . Untuk course law . Allah . Tumpang gembira untuk kakak . Allah ."

" In shaa Allah . Kau juga . Doa banyak banyak . Rajin rajin solat sunat dhuha dengan hajat . K . Gotta go ! See you ! Assalamualaikum . "

" In shaa Allah kak . Semoga iman dapat menandingi nafsu . Semoga istiqamah terus menuju gerbang cita yang satu . Ehehh . K . Waalaikumussalam ."

***

Butiran jernih mutiara menitis lagi . Dekat pipi . Terharu yang pasti . Allah . Ramai yang mengharap . Ramai yang menanti .

Lisa mengesat butiran butiran jernih yang mengalir . Kacaulah . Hilang ayu aku . Aiseh . Samsung miliknya dipandang . Macam biasa . Headphone dipasang dan list mp3 ditekan . Satu Tekad menjadi pilihannya .


" Berikan aku pedoman , arah mana jalan kehidupan . Tuk ku teruskan pengembaraan , tak rebah dan tersalah langkah. "


Ikatan sandals sport miliknya dibetulkan . Beg galas yang setia bersama dari form 4 dibetulkan letak duduknya . Langkah diteruskan .


" Bersama menyusuri jalan . Para rasul Nabi junjungan . Menuju ke puncak gemilang terbilang . Iman di dada mengiring langkah ."


Sentap . Chorus last . Part Fitri UNIC . Allah . Hidup tanpa matlamat umpama menembak tanpa sasaran . Pehh . Again . Sentap .

Nak berjaya tak susah . Terus melangkah . Terus kejar cita yang ada . Futur ? Mohon jauh dan jangan dicambah dalam dada .

Recharge diri . Set up hijrah di sini . Lakukan upgrade sikap ke arah kebaikan berkali kali .

Install perancangan . Save data ilmu dunia dan akhirat sebanyaknya . Nak jadi hebat biar tinggi dengan ilmu .

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ تَعَلَّمَ عِلْمًا مِمَّا يُبْتَغَى بِهِ وَجْهُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ لَا يَتَعَلَّمُهُ إِلَّا لِيُصِيبَ بِهِ عَرَضًا مِنْ الدُّنْيَا لَمْ يَجِدْ عَرْفَ الْجَنَّةِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 


(أبو داود وابن ماجه)

Ilmu yang ada biar berpada untuk meraih reda Allah . Jangan sampai memakan diri kerana dunia yang ntah kemana .

Fuhh . Lisa . Tekad ! Jadi insan yang mencari reda bukan mencari dunia . Bila Allah reda semua apa yang kita usaha pasti kita dapat .

Mungkin mustahil . Tapi tiada yang mustahil bila Allah dah cakap ya . Istiqamah . Istiqamah . Istiqamah . Moh istiqamah . Usaha tu kena ada . Kau tengok Kak Nur , dia usaha dia dapat . Kau pun kena jadi macam dia . Semangat . Jangan futur . Allah .

Hentikan diri menjadi katak di bawah tempurung yang bersimen . Buka mata buka minda . Berfikirlah dengan ruang jarak yang seluas luasnya . Pandang depan . Ada misi dan visi yang menanti .

Tekadkan diri untuk berusaha meraih reda dalam memperjuangkan hak yang telah lama hilang . Demi Allah . Demi Rasul . Demi parents yang sudah banyak berkorban . Demi ummah juga . Lisa , ummah perlukan kau . Tekad untuk bangkit . Bersama meraih cita yang sama . Satu keluhan dilepaskan .

Senyum .

' Dear world . Fisrt class leader with a world class mentality will born . Soon '



"Perlu ada keredaan Allah dalam amaln kalian . SEKIRANYA ALLAH REDA, SEDANGKAN SELURUH DUNIA BERPALING DARIPADAMU, MAKA ITU TIDAK PENTING . Jika Dia telah menerima amalanmu sedangkan seluruh makhluk menolak, maka ia tidak memberi apa apa kesan pun. Kerana itulah sepatutnya hanya reda Allah semata mata yang menjadi tujuan utama di dalam khidmat . Dakwah . Ini ." - Ahmad Ammar bin Ahmad Azam



Mari . Kita bangkit . Kita tekad bersama . Bebaskan Umat Islam daripada cengkaman kehinaan .



*Genggam tangan*



No comments:

Post a Comment