Wednesday 1 January 2014

Jatuh Bangun

le mau

Langkah diteruskan tanpa menghirau pandangan dan bisikan insan disekelilingnya . Langkah diatur  menuju ke dewan makan . Jam dijeling sekilas . Hm . Dah nak masuk pukul 2 petang dah . Masa makan hampir tamat . 'Tak kesah ahh . Aku nak balik dorm . Aku penat . Penat dengan dunia yang tak sudah' .

Tudung yang tersarung di kepala di buka . Membiarkan rambut yang terperap selama hampir satu hari bernafas dengan rakusnya . Badan dihempapkan ke atas tilam yang empuk . Pehh . Terasa nyaman dan tenang .


Satu minit .


Dua minit .


10 minit berlalu .


Posisi baring di ubah menajadi posisi duduk . Loker yang ada di hadapan katil dipandang . Terlihat akan 'buku hikmat' yang lama tak terusik di situ . Bibir mengulum senyum . Senyuman penuh makna . Senyuman seorang yang terasa bagai ada satu semangat yang merasuk menjelma .

Langkah di atur . Tangan dengan lincah mencapai 'buku hikmat' berwarna hijau tersebut . Pena yang ada berdekatan turut dicapai .




Bismillahirahmanirrahim :)

Talking about this year . New year . Ehemm . Dah 2014 lah sayang :)

Azam aku apa ? Aku takdak azam pun . Macam biasa . Tetap macam dulu tanpa ada perubahan apa apa . Semua orang dok pot pet pot pet cakap pasal cuti , pasal azam bagai , pasal ini pasal itu dan aku . Yeah aku . Diam tak terkutik dan tak bercakap apa pun . Aku bosan . Bosan dengan ragam yang tak sudah . Mengumpat dan mengata benda biasa kot . Kot .


Last year . 



Aku pernah 'jatuh' . Sebab fitnah . Tahun yang amat parah untuk aku . Tu kisah lama . Ujian untuk aku . Rasanya . 

Aku 'bangun' . Dengan adanya semangat dari kawan kawan yang lain . Syakirah *aku cakap pasal kau wehh* selalu cakap " Lisa *bukan nama sebenar*, kau sabar sak lah . Mungkin ujian dari Allah untuk kau . Siapa tau nanti kau dapat ganjaran lagi hebat . Kita apa tau . Ingat . Qisas ada . Janji Allah tu pasti bah."

Qisas .

I love this phenomenon . Why ? Sahabat . Kau tau . Once you hurts someone's heart . One day someone will do the same to you too . What you gives you gets back . 

Setiap yang jatuh pasti akan bangun . Sekarang dia jatuh sebab kau mungkin someday dia akan bangun dan jatuhkan kau balik .

Hopefully this new year I could get something , something yang boleh change everything . Bukanlah ubah habis . Tapi yang boleh bawa aku ke satu era perubahan yang membawa kebaikan . Kebaikan bukan untuk aku sahaja . Untuk family aku , kawan kawan aku , dan ummah sekaliannya di luar sana . 

Nak berubah bukan senang . Mujahadah itu perlu dan istiqamah kena padu . Pehh . Baru mantap . Jatuh bukan sebab kau kena jatuh terus terus terus dan terus . Kena bangun . Nak maju kan ? Kena bangun . 

Apa pun , obey Allah first and succes wiill be next ;)





"Lisa, dah riadah . Tak nak main handball ?", aju si sahabat di muka pintu dengan senyuman .

"Handball ? Nak . Bagi aku 5 minit bersiap."

"Cepat. Karang padang budak hoki ambil buat latihan diorang pulak. Aku tunggu kau dekat depan asrama tau."

"Okey bos ! Kejap lagi aku siap."

Pen di tangan di letak ke tepi . 'Buku hikmat' tadi ditutup dan di bawa ke loker . Rasanya lepas riadah sambung balik .

Tahun baru . Kerja semua jadi baru lah . Apa pun niat tetap dengan yang Satu . Nak capai halawatul iman . Macam dulu . Nak jadi khalifah dengan baik . Pemimpin yang terbaik .

Tahun lalu bukan penghalang untuk terus bangun menjadi insan yang baru .

Masa silam hanyalah bayangan yang menyesakkan . Masa depan penentu hala tuju kejayaan .

Allahu . Mari bersama bangkit untuk merawat jiwa ummah yang kian mundur . Mari .

No comments:

Post a Comment